Blockseminar im Rahmen des Projekts „Labor Know-How als Shared Resource”
Im Rahmen des Projekts „Labor Know-How als Shared Resources“ werden zwei Blockseminare an der Humboldt-Universität zu Berlin angeboten. Die Kurse richten sich an Studierende (Bachelor und Master) der Verbundpartnerinnen der Berlin University Alliance (BUA). Das Forschungsprojekt wird im Rahmen des Schwerpunktbereichs Sharing Resources der BUA gefördert.
Das von Dr. Aine Ito angebotene Blockseminar „Analysing visual world eye-tracking data in R“ findet ausschließlich online statt. Eine Anmeldung kann über HU-Moodle erfolgen. Eine Teilnahme ist aber auch ohne Registrierung möglich (bitte in diesem Fall direkt einwählen).
Das Blockseminar „Eye-tracking experiments in psycholinguistics“ von Prof. Dr. Pia Knoeferle wird zwei Mal angeboten und ist jeweils auf zehn Plätze begrenzt, da der Kurs (mit Ausnahme des ersten Termins) im Labor stattfindet. Die Anmeldung über HU-Moodle ist erforderlich.
Inwieweit die Anrechnung von Leistungspunkten möglich ist, müssen die Studierenden selbst an ihren Instituten (Prüfungsausschüsse beziehungsweise Prüfungsbüros) anfragen. Die Blockseminare finden auf Englisch statt.
Das Projekt „Labor Know-How als Shared Resource“ hat sich das Ziel gesetzt, ein gemeinsames Management der Labore zu entwickeln, damit vorhandene Ressourcen bestmöglich in den Laboren eingesetzt werden können. Bei thematisch verwandten Forschungszielen ist aus Effizienzgründen die Bündelung der Ressourcen sinnvoll. Um Wissensverlust zum Beispiel durch Personalwechsel zu vermeiden, werden im Projekt Bestände erfasst und katalogisiert sowie Labortrainings angeboten. Das Projekt wird von Prof. Dr. Pia Knoeferle (Humboldt-Universität zu Berlin) und Prof. Dr. Fabian Klostermann (Charité – Universitätsmedizin Berlin) geleitet.
Course title: Analysing visual world eye-tracking data in R
- HU course ID: 5220093
- Dates: 20.-24. September (10:00-16:00 Uhr)
- Place: Zoom
- Instructor: Dr. Aine Ito, Postdoctoral Researcher, Humboldt-Universität zu Berlin, Department of German Studies and Linguistics
- Zoom link: https://hu-berlin.zoom.us/j/64376461269?pwd=TFN4dit1TXVzdWJBQmhRVlAwbVR4Zz09
Zoom passcode: 71Z57w9k0
Course information:
In this course, you will learn different methods for analysing visual world eye-tracking data (cf. Huettig, Rommers, & Meyer, 2011). In the first part, you will learn how the visual world paradigm is used in psycholinguistic research (session 1), the nature of the visual world eye-tracking data and different approaches to analysing the data (session 2), and how to process the data in R (session 3). In the second part, you will have hand-on experience on four analysis methods: LME (Linear Mixed-Effects model)/GLMM (Generalised Linear Mixed-Effects model) analysis, growth curve analysis (Mirman, Dixon, & Magnuson, 2008), cluster-based permutation analysis (Maris & Oostenveld, 2007) and divergence point analysis (Stone, Lago, & Schad, 2020). The goal of the course is to provide an understanding of advantages and disadvantages of each method and enable you to apply each method to your own data. The course requires a basic knowledge of R and statistics (t-test, ANOVA), and will be conducted in English.
Course title: Experimente in der Psycholinguistics / Eye-tracking experiments in psycholinguistics
(offered twice)
- Dates Course 1: Oct 6-8, 2021 + Saturday, 04.12.2021
- Dates Course 2: Oct 13-15, 2021 + Saturday 11.12.2021
- Place: Zoom for the first meeting, then in classroom and in the lab
- Instructor: Prof. Dr. Pia Knoeferle, Department of German Language and Linguistics, Humboldt-Universität zu Berlin
- Please join Zoom for the first class. Zoom-Link: https://hu-berlin.zoom.us/j/61445089882?pwd=RFdQZ0pPVGk0bHNXbE9kMzdDMG04QT09
Meeting ID: 614 4508 9882
Password: 960600
Course information:
This course deals with eye-tracking as a method with a focus on register studies. Students will be shown how to design an eye-tracking experiment; how to prepare or modify experiment materials; how to conduct a mini eye-tracking experiment; how to analyze the data descriptively, and how to present the results. At the end of the course students should have a grasp of important issues in experimental design, and know the key steps involved in conducting and descriptively analyzing data from eye-tracking studies. They will also have learnt how to summarize experimental results. The language of instruction is English. The number of participants is limited to 10 students. The course will in parts be conducted in the eye-tracking labs of the psycholinguistics groups, COVID-19 permitting. Please check back for updates in the event of changes regarding the Covid-19 situation.